Záznam o činnostech zpracování (GDPR)

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Záznam o činnostech zpracování (GDPR)

Formulář Záznam o činnostech zpracování osobních údajů je povinným dokumentem podle článku 30 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 (GDPR). Týká se všech správců a zpracovatelů osobních údajů, kteří systematicky zpracovávají osobní údaje a zaměstnávají více než 250 osob, nebo jejich zpracování není pouze příležitostné. Cílem je doložit odpovědný přístup k ochraně osobních údajů a schopnost prokázat plnění zásad zpracování podle GDPR.

Formulář je určen pro všechny správce a zpracovatele osobních údajů, pověřence pro ochranu osobních údajů (DPO), auditory a compliance specialisty, kteří potřebují systematicky dokumentovat všechny činnosti zpracování osobních údajů v organizaci. Díky strukturované formě máte přehled o všech zpracovatelských operacích na jednom místě.

Formulář je důležitý, protože článek 30 GDPR ukládá povinnost vést záznamy o činnostech zpracování. Při kontrole ze strany Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) musí být tento dokument k dispozici. Nevedení nebo nedostatečné vedení záznamů může vést k pokutám až do výše 10 milionů eur nebo 2 % z celkového ročního obratu organizace. Záznamy jsou klíčové pro prokázání accountability (odpovědnosti) správce za dodržování GDPR.

Nejdůležitější informace týkající se vzoru Záznam o činnostech zpracování

  • Účel formuláře – systematická dokumentace všech činností zpracování osobních údajů v organizaci
  • Právní základNařízení EU 2016/679 (GDPR) – článek 30 (záznamy o činnostech zpracování)
  • Kdo ho vyplňuje – správce osobních údajů, zpracovatel, pověřenec pro ochranu osobních údajů (DPO)
  • Povinnost vést záznamy – organizace s více než 250 zaměstnanci NEBO organizace s nesystematickým zpracováním zahrnujícím rizika pro subjekty údajů
  • Výjimka z povinnosti – organizace s méně než 250 zaměstnanci, pokud zpracování je pouze příležitostné, nezahrnuje citlivé údaje a nepředstavuje riziko
  • Forma – písemná nebo elektronická, musí být dostupná na vyžádání ÚOOÚ
  • Aktualizace – průběžně při každé změně zpracovatelských činností
  • Není podací formulář – slouží pro interní dokumentaci, předkládá se pouze na vyžádání ÚOOÚ
  • Sankce – pokuty až do výše 10 milionů eur nebo 2 % z ročního obratu

Na co si dát pozor při vyplňování vzoru Záznam o činnostech zpracování

Identifikace správce nebo zpracovatele

  • Název organizace – úplný název správce nebo zpracovatele osobních údajů
  • IČO – identifikační číslo organizace
  • Sídlo – úplná adresa sídla
  • Kontaktní údaje – telefon, e-mail správce
  • Pověřenec pro ochranu osobních údajů (DPO) – pokud je jmenován, uvést jeho jméno a kontaktní údaje
  • Zástupce správce – pokud má správce sídlo mimo EU, uvést zástupce v EU

Účel zpracování osobních údajů

Konkrétní a jasný účel – přesně popsat, k čemu jsou osobní údaje zpracovávány

Příklady účelů

  • Správa zaměstnanecké agendy
  • Správa zákaznických vztahů (CRM)
  • Marketing a zasílání obchodních sdělení
  • Účetnictví a daňová evidence
  • Zajištění bezpečnosti objektů (kamerový systém)
  • Poskytování služeb zákazníkům
  • Jeden záznam pro jeden účel – každý účel zpracování by měl mít vlastní záznam

Kategorie subjektů údajů

Kdo jsou subjekty – jasně definovat, o jaké osoby se jedná

Příklady kategorií

  • Zaměstnanci a uchazeči o zaměstnání
  • Zákazníci a potenciální zákazníci
  • Dodavatelé a obchodní partneři
  • Návštěvníci webu
  • Účastníci akcí a školení
  • Návštěvníky objektů (kamerový systém)

Kategorie osobních údajů

Typy zpracovávaných údajů – konkrétní výčet osobních údajů

  • Základní identifikační údaje – jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo
  • Kontaktní údaje – adresa, e-mail, telefon
  • Další údaje – bankovní spojení, vzdělání, pracovní zařazení
  • Zvláštní kategorie údajů (citlivé údaje) – zdravotní stav, biometrické údaje, etnický původ, náboženské přesvědčení (vyžadují zvýšenou ochranu)

Právní základ zpracování

Článek 6 odst. 1 GDPR – uvést konkrétní právní důvod zpracování:

  • (a) Souhlas – subjekt údajů udělil souhlas
  • (b) Plnění smlouvy – zpracování je nezbytné pro plnění smlouvy
  • (c) Právní povinnost – zpracování vyžaduje zákon
  • (d) Životně důležitý zájem – ochrana života nebo zdraví
  • (e) Veřejný zájem – výkon veřejné moci
  • (f) Oprávněný zájem – oprávněný zájem správce nebo třetí strany
  • Zvláštní kategorie údajů (čl. 9 GDPR) – pokud se zpracovávají citlivé údaje, uvést příslušnou výjimku

Povinnost vést záznamy – kdo musí

  • Organizace s více než 250 zaměstnanci – povinnost vždy
  • Organizace s méně než 250 zaměstnanci – povinnost, pokud:
    • Zpracování není pouze příležitostné
    • Zpracování zahrnuje citlivé údaje (zvláštní kategorie podle čl. 9 GDPR)
    • Zpracování představuje riziko pro práva a svobody subjektů údajů
  • Prakticky všechny organizace – výjimka je vzácná, téměř každá organizace musí vést záznamy

Rozdíl mezi záznamem správce a zpracovatele

  • Záznam správce (čl. 30 odst. 1 GDPR) – obsahuje účel zpracování, kategorie subjektů a údajů, příjemce, lhůty výmazu, bezpečnostní opatření
  • Záznam zpracovatele (čl. 30 odst. 2 GDPR) – obsahuje jméno správce, pro kterého zpracovává, kategorie zpracování, předání do třetích zemí, bezpečnostní opatření
  • Zpracovatel vede záznamy za správce – zpracovatel musí vést vlastní záznamy o zpracování pro každého správce

Způsoby vedení záznamů

  • Tabulkový editor – Excel, Google Sheets pro menší organizace
  • Textový procesor – Word, Google Docs s šablonou záznamu
  • Databáze nebo CRM systémy – pro větší organizace s mnoha zpracovatelskými činnostmi
  • Specializované GDPR nástroje – software pro správu compliance s GDPR
  • Papírová forma – možná, ale méně praktická pro aktualizace
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Časté chyby při vyplňování

  • Vágní účel zpracování – neurčitý nebo příliš široký účel (např. „pro potřeby společnosti")
  • Chybějící kategorie subjektů nebo údajů – neúplný výčet zpracovávaných údajů
  • Neuvedení právního základu – chybí odkaz na článek 6 GDPR
  • Chybějící lhůty pro výmaz – neuvedení doby uchovávání údajů
  • Nedostatečný popis bezpečnostních opatření – příliš obecný nebo chybějící popis
  • Neaktuální záznamy – zastaralé informace, které neodpovídají skutečnosti
  • Jeden záznam pro všechny činnosti – místo samostatných záznamů pro každý účel
  • Chybějící datum aktualizace – nelze ověřit, kdy byl záznam naposledy revidován
  • Chybějící podpis odpovědné osoby – záznam není schválen
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo: Správce osobních údajů, zpracovatel, pověřenec pro ochranu osobních údajů (DPO)
  • Kdy: Průběžně, aktualizace při každé změně, revize minimálně 1× ročně
  • Komu: Interní dokumentace, předkládá se ÚOOÚ na vyžádání (do 1 měsíce)

Vzor formuláře v PDF