Žádost o vystavení potvrzení o bezdlužnostii ČPZP

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Žádost o vystavení potvrzení o bezdlužnosti ČPZP

Formulář Žádost o vystavení potvrzení o bezdlužnosti slouží fyzickým a právnickým osobám k získání potvrzení od České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP) o tom, že nemají ke stanovenému datu žádný splatný nedoplatek na pojistném a penále na veřejném zdravotním pojištění. Tento dokument je často vyžadován při výběrových řízeních na veřejné zakázky, při žádostech o dotace, granty nebo úvěry, při prodeji nemovitostí nebo obchodních podílů, nebo při jiných administrativních a právních úkonech.

Formulář je určen pro plátce pojistného u ČPZP, což zahrnuje fyzické osoby (OSVČ, osoby bez zdanitelných příjmů), zaměstnavatele (právnické i fyzické osoby) a další subjekty, které potřebují doložit, že nemají dluh vůči zdravotní pojišťovně. Tento dokument není určen pro komunikaci s jinými pojišťovnami ani institucemi – slouží pouze jako doklad o finančním vztahu mezi žadatelem a ČPZP. Text je užitečný také pro účetní, personalisty, právníky a podnikatele, kteří potřebují získat nebo ověřit potvrzení o bezdlužnosti.

Pochopení tohoto formuláře je důležité, protože ČPZP vystaví potvrzení pouze v případě, že ke dni uvedenému v žádosti neeviduje žádný splatný nedoplatek. Před podáním žádosti je tedy vhodné ověřit si stav účtu vůči ČPZP (například přes ePortál ČPZP, osobně na pobočce nebo telefonicky). Vyplnění a podání formuláře vychází z obecného rámce zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, kde je uvedena povinnost plátců hradit pojistné včas a v předepsané výši. Samotný proces vystavení potvrzení upravuje každá zdravotní pojišťovna svými interními pravidly – v případě ČPZP není k dispozici žádná zákonná lhůta pro podání této žádosti.

Nejdůležitější informace týkající se formuláře Žádost o vystavení potvrzení o bezdlužnosti ČPZP

  • Účel formuláře – žádost o vystavení potvrzení od ČPZP o tom, že žadatel nemá ke stanovenému datu žádný splatný nedoplatek na pojistném a penále
  • Právní základzákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (povinnost hradit pojistné); interní pravidla ČPZP pro vystavení potvrzení
  • Kdo podává formulář – fyzické osoby (OSVČ, osoby bez zdanitelných příjmů) a právnické osoby (zaměstnavatelé, společnosti), které jsou plátci pojistného u ČPZP
  • Komu se podává – České průmyslové zdravotní pojišťovně (ČPZP) – osobně, poštou nebo elektronicky
  • Lhůta pro podání – žádná zákonná lhůta; podává se dle potřeby žadatele
  • Podmínka vystavení – ke dni uvedenému v žádosti nesmí existovat žádný splatný nedoplatek na pojistném a penále
  • Povinné údaje – identifikace žadatele (název/jméno, IČO/RČ, adresa); kontaktní osoba; datum, ke kterému má být bezdlužnost ověřena; způsob doručení potvrzení (osobně, poštou, do datové schránky); podpis (a razítko u právnických osob)
  • Způsoby doručení potvrzení – osobní vyzvednutí na pobočce ČPZP; zasláním poštou na adresu žadatele; doručením do datové schránky

Na co si dát pozor při vyplňování formuláře

Vyplnění identifikačních údajů žadatele

  • Název/jméno žadatele – úplný oficiální název právnické osoby nebo jméno a příjmení fyzické osoby
  • IČO (pro právnické osoby a OSVČ) – identifikační číslo organizace
  • Rodné číslo (pro fyzické osoby) – rodné číslo je číslem pojištěnce u ČPZP
  • Adresa sídla/trvalého pobytu – přesná adresa včetně PSČ
  • Kontaktní osoba – jméno a příjmení osoby, se kterou lze komunikovat ohledně žádosti
  • Telefon a e-mail – kontaktní údaje pro komunikaci

Datum, ke kterému má být bezdlužnost ověřena

  • Konkrétní datum – uveďte přesné datum (den, měsíc, rok), ke kterému požadujete ověření bezdlužnosti
  • Běžné datum – často se uvádí aktuální datum nebo datum těsně před podáním žádosti
  • Budoucí datum – lze uvést i budoucí datum, pokud víte, že do té doby zaplatíte všechny závazky
  • Ověření stavu účtu – před podáním žádosti si ověřte, že ke zvolenému datu nemáte žádný splatný nedoplatek

Způsob doručení potvrzení

  • Osobní vyzvednutí – označte křížkem, pokud chcete potvrzení vyzvednout osobně na pobočce ČPZP
  • Zasláním poštou – označte křížkem, pokud chcete potvrzení zaslat poštou na adresu uvedenou v žádosti
  • Do datové schránky – označte křížkem, pokud chcete potvrzení doručit do vaší datové schránky (musíte mít aktivní datovou schránku)
  • Pouze jedna možnost – vyberte pouze jeden způsob doručení

Podpis a razítko

  • Podpis žadatele – vlastnoruční podpis fyzické osoby nebo statutárního zástupce právnické osoby
  • Razítko (u právnických osob) – otisk firemního razítka (povinné u právnických osob)
  • Datum podání žádosti – datum, kdy byla žádost vyhotovena
  • Jméno a funkce podepisující osoby – uveďte jméno a funkci osoby, která žádost podepisuje (u právnických osob)

Způsoby podání formuláře

  • Osobně na pobočce ČPZP – podání žádosti přímo na pobočce pojišťovny
  • Poštou – zasláním na adresu ČPZP, doporučeným dopisem, uchovejte si doklad o odeslání
  • Elektronicky – pokud ČPZP umožňuje elektronické podání (datová schránka, e-mail s elektronickým podpisem)
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Nejčastější chyby při vyplňování formuláře

  • Neúplné identifikační údaje – chybějící IČO nebo rodné číslo
  • Neuvedení data pro ověření – není uvedeno konkrétní datum, ke kterému má být bezdlužnost ověřena
  • Neoznačení způsobu doručení – není označeno křížkem, jak má být potvrzení doručeno
  • Označení více způsobů doručení – je označeno více než jeden způsob doručení
  • Chybějící podpis – žádost není podepsána žadatelem nebo statutárním zástupcem
  • Chybějící razítko u právnických osob – žádost není opatřena firemním razítkem
  • Neověření stavu účtu – žadatel si před podáním neověřil, zda nemá splatný nedoplatek
  • Požadavek na budoucí datum se splatným nedoplatkem – žadatel požaduje potvrzení k datu, ke kterému má splatný nedoplatek
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Důležitá upozornění

  • Ověření stavu účtu před podáním – před podáním žádosti si ověřte stav účtu vůči ČPZP (přes ePortál ČPZP, osobně nebo telefonicky)
  • Podmínka vystavení – ČPZP vystaví potvrzení pouze v případě, že ke dni uvedenému v žádosti neeviduje žádný splatný nedoplatek
  • Splatný vs. nesplatný nedoplatek – nesplatný nedoplatek (například dluh se splatností v budoucnu) nebrání vystavení potvrzení
  • Zaplacení dluhu – pokud máte splatný nedoplatek, zaplaťte ho před podáním žádosti a vyčkejte na jeho zaúčtování
  • Doba vyřízení – ověřte si u ČPZP, jak dlouho trvá vystavení potvrzení (obvykle několik pracovních dnů)
  • Poplatek – ověřte si u ČPZP, zda je vystavení potvrzení zpoplatněno (některé pojišťovny si účtují správní poplatek)
  • Platnost potvrzení – potvrzení o bezdlužnosti je platné k datu, které je v něm uvedeno; pro pozdější použití může být nutné vyžádat nové potvrzení
  • Uchovejte si kopii – ponechte si kopii žádosti i vystavenému potvrzení pro své záznamy

Shrnutí

  • Kdo – fyzické osoby (OSVČ, osoby bez zdanitelných příjmů) a právnické osoby (zaměstnavatelé), kteří jsou plátci pojistného u ČPZP
  • Kdy – kdykoliv je potřeba doložit bezdlužnost vůči ČPZP; žádná zákonná lhůta
  • Komu – České průmyslové zdravotní pojišťovně (ČPZP) – osobně na pobočce, poštou nebo elektronicky

Zdroj

Formulář vydává Česká průmyslová zdravotní pojišťovna Vzor formuláře v PDF