Žádost o vydání potvrzení o bezdlužnosti OZP

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Žádost o vydání potvrzení o bezdlužnosti OZP

Formulář Žádost o potvrzení bezdlužnosti slouží fyzickým i právnickým osobám k doložení skutečnosti, že nemají vůči příslušné instituci žádné neuhrazené závazky. Tento dokument je často vyžadován při účasti ve veřejných zakázkách, žádostech o dotace nebo při prokazování finanční způsobilosti.

Formulář je určen pro fyzické osoby (podnikatele i nepodnikající občany), právnické osoby (firmy a organizace) a jejich zástupce, kteří potřebují prokázat, že nemají dluhy vůči finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně, správě sociálního zabezpečení nebo jiným institucím.

Formulář je důležitý, protože je často podmínkou pro účast ve veřejných zakázkách, pro získání dotací, úvěrů, licencí nebo pro jiné administrativní a obchodní procesy. Potvrzení o bezdlužnosti prokazuje finanční spolehlivost subjektu a může být vyžadováno zákony nebo smluvními podmínkami. Formulář je využíván v souladu s daňovým řádem (zákon č. 280/2009 Sb.) a dalšími právními normami.

Nejdůležitější informace týkající se formuláře Žádost o vydání potvrzení o bezdlužnosti OZP

  • Účel formuláře – doložení skutečnosti, že žadatel nemá neuhrazené závazky vůči příslušné instituci
  • Právní základzákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, a další právní normy příslušných institucí
  • Kdo ho podává – fyzické osoby, právnické osoby, zástupci na základě plné moci
  • Komu se podává – finančnímu úřadu, ČSSZ, zdravotní pojišťovně nebo jiné instituci
  • Lhůta pro podání – kdykoli podle potřeby žadatele
  • Doba zpracování – obvykle 15 až 30 dnů (závisí na instituci)
  • Forma podání – osobně, poštou, elektronicky (datová schránka, e-mail s e-podpisem)
  • Kdy je vyžadováno – veřejné zakázky, dotace, úvěry, licence, obchodní procesy

Na co si dát pozor při vyplňování formuláře

Identifikace žadatele

Fyzická osoba:

  • Jméno a příjmení
  • Rodné číslo nebo datum narození
  • Adresa trvalého bydliště
  • IČO (pokud je OSVČ)

Právnická osoba:

  • Název organizace
  • IČO
  • Sídlo společnosti
  • Jméno statutárního orgánu nebo zmocněnce

Důvod žádosti o potvrzení

  • Veřejné zakázky – podmínka účasti v zadávacím řízení
  • Žádost o dotaci – požadavek poskytovatele dotace
  • Žádost o úvěr – požadavek banky nebo jiné finanční instituce
  • Získání licence – podmínka pro udělení živnostenského oprávnění nebo licence
  • Obchodní partnerství – požadavek obchodního partnera
  • Jiné důvody – lze uvést jakýkoliv legitimní důvod

Instituce, kterých se bezdlužnost týká

  • Finanční úřad – potvrzení o bezdlužnosti na daních (daň z příjmů, DPH, silniční daň atd.)
  • Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) – potvrzení o uhrazení pojistného na sociální zabezpečení
  • Zdravotní pojišťovna – potvrzení o uhrazení zdravotního pojištění
  • Celní správa – potvrzení o bezdlužnosti vůči celním orgánům
  • Městský úřad – potvrzení o bezdlužnosti na místních poplatcích

Rozsah potvrzení bezdlužnosti

  • K danému datu – potvrzení platí ke konkrétnímu dni (např. ke dni vydání)
  • Všechny závazky – potvrzení pokrývá všechny druhy závazků vůči dané instituci
  • Příklad: Potvrzení z finančního úřadu pokrývá všechny daně (příjmové, DPH, silniční atd.)

Lhůty pro podání a zpracování

  • Kdykoli podle potřeby – žádost lze podat kdykoliv
  • Dostatečný předstih – podat s dostatečným předstihem před termínem, kdy je potvrzení potřeba
  • Doba zpracování:
    • Finanční úřad: obvykle 15-30 dnů
    • ČSSZ: obvykle 15-30 dnů
    • Zdravotní pojišťovna: obvykle 15-30 dnů
  • Urgentní vyřízení – v některých případech lze požádat o rychlejší vyřízení (za poplatek)

Platnost potvrzení

  • Ke dni vydání – potvrzení je platné k datu, kdy bylo vydáno
  • Časově omezená platnost – některé instituce nebo žadatelé vyžadují potvrzení ne starší než 30 nebo 90 dnů
  • Změna stavu – pokud po vydání potvrzení vznikne dluh, potvrzení již nemusí být platné

Způsoby podání žádosti

  • Osobně na podatelně – předání žádosti na příslušném úřadu s potvrzením
  • Poštou – doporučený dopis na adresu úřadu
  • Datovou schránkou – elektronické podání s elektronickým podpisem
  • E-mailem s e-podpisem – uznávaný elektronický podpis
  • Online portál – některé instituce nabízejí online formuláře (např. Portál správce daně)
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Časté chyby při vyplňování

  • Chybné identifikační údaje – špatné IČO, rodné číslo nebo název
  • Neuvedení důvodu žádosti – chybějící nebo vágní důvod
  • Odeslání na špatnou instituci – žádost zaslána nesprávnému úřadu
  • Nedostatečný předstih – podání těsně před termínem, kdy je potvrzení potřeba
  • Chybějící kontaktní údaje – úřad nemá kam doručit potvrzení
  • Chybějící podpis – nepodepsaná žádost není platná
  • Nesprávná forma podání – papírová žádost místo elektronické (pokud je vyžadována elektronická)
  • Nezaplacení poplatku – pokud je vyžadován správní poplatek
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo: Fyzické osoby, právnické osoby, zástupci na základě plné moci
  • Kdy: Kdykoli podle potřeby, zpracování obvykle 15-30 dnů, podat s dostatečným předstihem
  • Komu: Finančnímu úřadu, ČSSZ, zdravotní pojišťovně nebo jiné příslušné instituci

Starší vzor

Žádost o vydání potvrzení o bezdlužnosti fyzické nebo právnické osoby OZP


Změny oproti předchozímu vzoru:
Podstatné změny.

Porovnání s předchozím vzorem

Zdroj

Formulář vydává Oborová zdravotní pojišťovna (OZP) Vzor formuláře v PDF