Žádost o vydání potvrzení bezdlužnosti pro fyzickou osobu a pro statutární zástupce nebo členy statutárních orgánů právnické osoby

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Žádost o vydání potvrzení bezdlužnosti

Formulář slouží k podání žádosti o vydání potvrzení bezdlužnosti u Revírního bratrstva penzijního (RBP), zdravotní pojišťovny. Potvrzení bezdlužnosti je oficiální doklad, který potvrzuje, že žadatel nemá žádné dlužné platby vůči RBP.

Formulář je určen pro fyzické osoby (podnikatele, občany) i statutární zástupce nebo členy statutárních orgánů právnických osob (firmy, organizace), kteří potřebují prokázat bezdlužnost vůči zdravotní pojišťovně. Nejčastěji se tento doklad vyžaduje při účasti na veřejných zakázkách, ale může být potřeba i při jednání s celními úřady, finančními institucemi nebo jinými správními orgány.

Formulář je důležitý, protože bez potvrzení bezdlužnosti se nemůžete účastnit veřejných zakázek ani vyřídit řadu správních úkonů. Díky tomuto přehledu se dozvíte, kdy potvrzení potřebujete, jak správně vyplnit žádost, na co si dát pozor a jak se vyhnout nejčastějším chybám, abyste získali potřebný doklad rychle a bez komplikací.

Nejdůležitější informace týkající se formuláře

  • Účel formuláře – žádost o vydání potvrzení, že žadatel nemá dlužné platby vůči RBP (zdravotní pojišťovně)
  • Právní základzákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (§ 74 – kvalifikační předpoklady)
  • Kdo může žádat – fyzické osoby (podnikatelé, občané) nebo statutární zástupci a členové statutárních orgánů právnických osob (firmy, organizace)
  • Komu se podává – Revírnímu bratrstvu penzijnímu (RBP), zdravotní pojišťovně – osobně na pobočce, poštou nebo elektronicky
  • Lhůta pro vyřízení – 7 dnů u žádostí pro účely veřejných zakázek (dle zákona o zadávání veřejných zakázek), u ostatních žádostí standardní správní lhůta
  • Nejčastější důvod žádosti – účast na veřejné zakázce (jako důkaz splnění kvalifikačního předpokladu)
  • Jiné důvody – jednání s celními úřady, žádost o licenci, úvěr, dotaci nebo jiný správní úkon
  • Povinné údaje – identifikace žadatele (jméno/název, adresa, rodné číslo/IČ, kontakt), účel žádosti, datum a podpis
  • Forma – písemná žádost na předepsaném formuláři RBP
  • Platnost potvrzení – zpravidla 3 měsíce od vydání (v závislosti na účelu použití)

Na co si dát pozor při vyplňování formuláře

Identifikační údaje žadatele

Fyzické osoby:

  • Jméno a příjmení – úplné jméno podle občanského průkazu
  • Adresa trvalého pobytu – přesná adresa včetně PSČ
  • Rodné číslo – povinný identifikátor pro pojištěnce
  • IČ (pokud je přiděleno) – u podnikatelů nebo OSVČ
  • Kontaktní údaje – telefon a e-mail pro případné dotazy RBP

Právnické osoby:

  • Název organizace – úplný oficiální název dle registru
  • Sídlo – adresa sídla právnické osoby včetně PSČ
  • – identifikační číslo organizace (povinné)
  • Členové statutárního orgánu – jména a příjmení všech statutárních zástupců (jednatelé, členové představenstva apod.)
  • Kontaktní osoba – jméno, telefon a e-mail pro komunikaci

Účel žádosti

  • Účast na veřejné zakázce – nejvíce využívaný důvod, pokud se ucházíte o veřejnou zakázku a potřebujete prokázat splnění kvalifikačního předpokladu (bezdlužnost vůči zdravotní pojišťovně)
  • Jiný účel – uveďte konkrétní důvod (např. „pro jednání s celním úřadem", „pro žádost o dotaci", „pro uzavření smlouvy s bankou")
  • Výběr správné možnosti – je důležité označit správný účel, protože u veřejných zakázek platí zkrácená 7denní lhůta
  • Škrtnutí nehodící se možnosti – pokud formulář obsahuje obě možnosti, nehodící se škrtněte

Lhůty pro vyřízení

  • Veřejné zakázky – 7 dnů – dle zákona č. 134/2016 Sb. musí být žádost vyřízena do 7 dnů od podání
  • Jiné účely – standardní správní lhůta – obvykle do 30 dnů, ale RBP může vyřídit žádost i rychleji
  • Plánování dopředu – i když je u veřejných zakázek lhůta 7 dnů, doporučuje se podat žádost s dostatečným předstihem
  • Kontrola doručení – pokud posíláte poštou, počítejte s dobou doručení

Datum a podpis

  • Datum podání žádosti – uveďte přesné datum, kdy žádost podáváte
  • Vlastnoruční podpis – žádost musí být podepsána žadatelem nebo statutárním zástupcem právnické osoby
  • U právnických osob – podpis oprávněné osoby dle zápisu v obchodním rejstříku (jednatel, předseda představenstva apod.)
  • Razítko firmy – u právnických osob doporučeno, ale není vždy povinné

Způsob podání

  • Osobně na pobočce RBP – nejrychlejší způsob, potvrzení můžete někdy získat ihned nebo během několika dnů
  • Poštou – doporučený dopis na adresu RBP, uchovejte si doklad o odeslání
  • Elektronicky – prostřednictvím datové schránky nebo e-mailu (ověřte si, zda RBP akceptuje elektronické podání)
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Platnost potvrzení

  • Časová platnost – potvrzení bývá platné zpravidla 3 měsíce od vydání, ale konkrétní platnost závisí na účelu použití a požadavcích zadavatele (např. u veřejných zakázek)
  • Kontrola požadavků – před podáním žádosti si ověřte, jakou platnost potvrzení vyžaduje instituce, pro kterou ho potřebujete
  • Včasné podání žádosti – pokud víte, že budete potvrzení potřebovat, žádejte ho včas, aby byla zajištěna jeho platnost v okamžiku použití

Časté chyby při vyplňování žádosti

  • Neúplné identifikační údaje – chybějící rodné číslo u fyzických osob nebo IČ u právnických osob
  • Neuvedení všech statutárních zástupců – u právnických osob se často zapomíná uvést všechny členy statutárního orgánu
  • Neoznačení účelu žádosti – není jasné, zda je žádost pro veřejnou zakázku (7denní lhůta) nebo pro jiný účel
  • Nečitelné vyplnění formuláře – ručně psaný text je nečitelný, což vede k dotazům a prodlevám
  • Chybějící podpis nebo datum – bez podpisu a data není žádost platná
  • Nesprávná adresa pro doručení odpovědi – potvrzení je zasláno na nesprávnou adresu nebo e-mail
  • Podání na nesprávnou pojišťovnu – pokud jste pojištěni u jiné zdravotní pojišťovny než RBP, musíte žádat u své pojišťovny
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo: Fyzické osoby (podnikatelé, občané) nebo statutární zástupci právnických osob (firmy, organizace)
  • Kdy: Před účastí na veřejné zakázce nebo před jiným úředním jednáním vyžadujícím doklad o bezdlužnosti; vyřízení do 7 dnů u veřejných zakázek
  • Komu: Revírnímu bratrstvu penzijnímu (RBP), zdravotní pojišťovně – osobně, poštou nebo elektronicky

Starší vzor

Žádost o vydání potvrzení bezdlužnosti RBP


Změny oproti předchozímu vzoru:
- ubyl žadatel právnická osoba - u žadatelů přibyl "kontaktní email" - drobné textové změny

Porovnání s předchozím vzorem

Zdroj

Formulář vydává RBP, zdravotní pojišťovna Vzor formuláře v PDF