Výkaz pracovních hodin

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží vzor Výkazu pracovních hodin

Vzor Výkaz pracovních hodin slouží k přesné evidenci odpracovaného času a absencí zaměstnanců za kalendářní měsíc. Vyplňuje ho zaměstnanec nebo jeho nadřízený pro účely mzdového účetnictví a sledování pracovní doby v souladu se zákoníkem práce.

Výkaz pracovních hodin je nezbytný pro správný výpočet mzdy, včetně přesčasových hodin, dovolené, nemocenské a dalších složek. Mzdová účtárna podle něj zpracovává měsíční mzdové zúčtování a zajišťuje dodržování pracovněprávních předpisů týkajících se evidence pracovní doby.

Nejdůležitější informace k Výkazu pracovních hodin

  • Účel výkazu práce – evidence odpracovaného času, druhů vykonané práce a všech typů absencí za kalendářní měsíc
  • Právní základ – povinnost zaměstnavatele vést evidenci pracovní doby podle § 96 a § 98 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce
  • Kdo ho vyplňuje – zaměstnanci nebo jejich nadřízení pro účely mzdového účetnictví
  • Termín odevzdání – do posledního pracovního dne následujícího měsíce (např. výkaz za březen do konce dubna)
  • Využití – výpočet mzdy, přesčasových hodin, náhradního volna, kontrola dodržování pracovní doby
  • Obsah – denní evidence odpracovaných či přesčasových hodin, evidence absence, celkové shrnutí

Na co si dát pozor při vyplňování Výkazu pracovních hodin

Přesnost časových údajů

  • Zapisujte přesně odpracované hodiny
  • Zaznamenejte všechny druhy absencí
  • Rozlišujte mezi řádnou pracovní dobou a přesčasem

Dokumentace a kontrola

  • Zkontrolujte sečtení celkových hodin za měsíc
  • Ověřte si správnost výpočtu přesčasových hodin nad stanovený týdenní fond
  • Přiložte případné doklady o absencích (lékařské potvrzení, žádost o dovolenou)

Časté chyby při vyplňování výkazu pracovních hodin

  • Nesprávné zaokrouhlování času (používejte minuty, ne půlhodiny)
  • Záměna kódů pro různé typy absencí
  • Nesprávný výpočet celkového počtu odpracovaných hodin
  • Opomenutí podpisu nebo schválení nadřízeným
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Archivace a kontroly

  • Uchovejte si kopii výkazu pracovních hodin pro vlastní potřeby
  • Výkazy mohou být kontrolovány Státním úřadem inspekce práce
  • Zaměstnavatel je povinen archivovat výkazy podle archivních předpisů

Možné označování absencí ve výkazech

  • A = absence neomluvená
  • C = celodenní čekání na práci
  • D = dovolená (placená absence na odpočinek)
  • N = nemoc / nemocenská
  • O = ošetřování člena rodiny, lázeňská péče apod.
  • P = důležité osobní překážky v práci
  • S = státní svátky a dny pracovního klidu
  • St = studium při zaměstnání
  • Šk = školení
  • Ú = pracovní úraz a nemoc z povolání
  • V = pracovní volno bez náhrady mzdy
  • Každý zaměstnavatel může mít vlastní systém kódů – řiďte se interními pravidly

Shrnutí

  • Kdo – zaměstnanci a jejich nadřízení pro účely mzdového účetnictví
  • Kdy – průběžně během měsíce s uzavřením po jeho skončení
  • Komu – mzdové účtárně zaměstnavatele pro výpočet mzdy a evidenci pracovní doby

Vzor formuláře v PDF