Schvalování účetní závěrky pro rozpočtové organizace

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Schvalování účetní závěrky pro rozpočtové organizace

Formulář Schvalování účetní závěrky slouží k doložení skutečnosti, zda byla účetní závěrka schválena podle § 7 odst. 3 zákona o účetnictví. Formulář je určen pro účetní jednotky, které mají zákonnou povinnost vyhotovit a následně schválit svou účetní závěrku – především právnické osoby, jako jsou obchodní společnosti, ale i další subjekty vedoucí účetnictví.

Text je určen pro právnické osoby a jejich orgány odpovědné za schvalování účetní závěrky. Formulář je také vhodný pro evidenci mimořádné účetní závěrky a obsahuje identifikaci schvalovatele, formu a datum rozhodnutí včetně případných příloh.

Důležitost formuláře spočívá v povinnosti doložit ho do sbírky listin vedené rejstříkovým soudem v zákonných lhůtách. Podle § 21a zákona o účetnictví je účetní jednotka povinna zveřejnit účetní závěrku bez zbytečného odkladu po jejím schválení, nejpozději však do 12 měsíců od rozvahového dne. Neúplné nebo chybné doložení může vést k pokutám dle § 37 zákona o účetnictví.

Nejdůležitější informace týkající se formuláře Schvalování účetní závěrky pro rozpočtové organizace

  • Účel formuláře – doložení skutečnosti schválení nebo neschválení účetní závěrky
  • Právní základ – § 7 odst. 3 a § 21a zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
  • Kdo vyplňuje – účetní jednotky s povinností schválit účetní závěrku (především právnické osoby)
  • Použití – pro řádné i mimořádné účetní závěrky
  • Lhůta zveřejnění – do 12 měsíců od rozvahového dne, bez zbytečného odkladu po schválení
  • Kam se podává – do sbírky listin vedené rejstříkovým soudem
  • Obsah – identifikace schvalovatele, forma a datum rozhodnutí, případné přílohy
  • Neschválení – povinnost doložit vyjádření k důvodům neschválení
  • Přílohy – účetní záznam ve formě souboru, vyjádření k výroku
  • Sankce – pokuty podle § 37 zákona o účetnictví při neúplném doložení

Na co si dát pozor při vyplňování formuláře Schvalování účetní závěrky pro rozpočtové organizace

Povinnost schvalování závěrky

  • Právnické osoby – obchodní společnosti a další subjekty podle § 7 odst. 3 zákona o účetnictví
  • Schvalovací orgán – valná hromada, společníci nebo jiný příslušný orgán
  • Řádné i mimořádné – formulář použitelný pro všechny typy účetních závěrek
  • Zákonná povinnost – nutnost doložit skutečnost schválení nebo neschválení

Lhůty a zveřejnění

  • 12měsíční lhůta – nejpozději do 12 měsíců od rozvahového dne podle § 21a zákona
  • Bez zbytečného odkladu – co nejdříve po schválení závěrky
  • Sbírka listin – povinné doložení do sbírky vedené rejstříkovým soudem
  • Sankce za opožděné – pokuty podle § 37 zákona o účetnictví

Identifikace schvalovatele

  • Příslušný orgán – valná hromada, společníci, dozorčí rada podle typu společnosti
  • Datum schválení – přesné datum, kdy bylo rozhodnutí přijato
  • Forma rozhodnutí – usnesení, rozhodnutí, zápis z jednání
  • Podpis oprávněných osob – statutární orgán nebo jiné oprávněné osoby

Schválená účetní závěrka

  • Úplné schválení – závěrka schválena bez výhrad nebo připomínek
  • Schválení s výhradami – schváleno s určitými podmínkami nebo výhradami
  • Dokumentace rozhodnutí – zápis z valné hromady, usnesení orgánu
  • Přílohy k rozhodnutí – všechny související dokumenty

Neschválená účetní závěrka

  • Vyjádření k důvodům – povinné uvedení důvodů neschválení podle § 6 zákona
  • Podrobné zdůvodnění – jasné vysvětlení problémů nebo nesouhlasu
  • Další kroky – informace o dalším postupu a termínech
  • Právní důsledky – možné sankce při neschválení závěrky

Kontrola úplnosti údajů

  • Identifikační údaje – správné a úplné údaje o účetní jednotce
  • Všechny povinné položky – kontrola vyplnění všech požadovaných polí
  • Konzistence údajů – soulad s ostatními dokumenty závěrky
  • Podpisy a razítka – formální náležitosti podle předpisů

Časování podání

  • Po schválení závěrky – formulář lze podat až po skutečném schválení
  • Koordinace s jinými dokumenty – současné podání se závěrkou
  • Dodržení lhůt – včasné podání v zákonných termínech
  • Elektronické vs. listinné – výběr vhodného způsobu podání

Způsoby podání

  • Elektronicky – prostřednictvím datové schránky do sbírky listin
  • Listinně – osobní podání nebo poštou na rejstříkovém soudu
  • Společně se závěrkou – nejčastěji jako součást kompletního balíčku dokumentů
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To aber není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Časté chyby při vyplňování Schvalování účetní závěrky

  • Neúplné nebo chybné identifikační údaje o účetní jednotce nebo schvalovateli
  • Opomenutí uvedení důvodů neschválení při zamítnuté účetní závěrce
  • Chybějící nebo nesprávné datum schválení či formy rozhodnutí
  • Nedoložení všech povinných příloh, zejména při neschválené závěrce
  • Nesprávné vyplnění údajů o elektronickém souboru nebo vyjádření k auditu
  • Opožděné podání po uplynutí zákonné lhůty 12 měsíců od rozvahového dne
  • Nesoulad údajů s ostatními dokumenty účetní závěrky nebo zápisy z orgánů
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo – účetní jednotky s povinností schválit účetní závěrku (především právnické osoby)
  • Kdy – bez zbytečného odkladu po schválení, nejpozději do 12 měsíců od rozvahového dne
  • Komu – do sbírky listin vedené příslušným rejstříkovým soudem

Formulář umožnuje elektronické podání

Zdroj

Formulář vydává Ministerstvo financí (MFČR) Vzor formuláře v PDF