Příloha v účetní závěrce

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží Příloha v účetní závěrce

Příloha v účetní závěrce slouží jako nedílná součást účetní závěrky k doplnění informací uvedených v rozvaze a výkazu zisku a ztráty. Vyplňuje ho právnická osoba podle ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, především § 18 a § 19, a vyhlášky č. 500/2002 Sb. pro podnikatele.

Formulář poskytuje komentář k účetním metodám a detailní údaje o hospodaření účetní jednotky, které nejsou obsaženy v rozvaze a výsledovce. Slouží k zajištění věrohodnosti a srozumitelnosti účetní závěrky pro interní řízení podniku i externí uživatele (investory, banky, auditory).

Nejdůležitější informace o Příloze v účetní závěrce

  • Účel formuláře – doplnění informací v rozvaze a výkazu zisku a ztráty jako součást účetní závěrky
  • Právní základ – § 18 a § 19 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví a vyhláška č. 500/2002 Sb.
  • Kdo ho vyplňuje – právnické osoby sestavující účetní závěrku
  • Rozsah – plný, zkrácený či mikro podle velikosti účetní jednotky
  • Termín – do 6 měsíců po skončení účetního období (s účetní závěrkou)
  • Povinnost – střední a velké jednotky, malé a mikro při povinnosti auditu
  • Podpisy – statutární orgán a odpovědná osoba účetní jednotky

Na co si dát pozor při vyplňování vzoru Příloha v účetní závěrce

Velikost účetní jednotky

  • Mikro účetní jednotky – nejmenší rozsah přílohy
  • Malé účetní jednotky – zkrácená verze přílohy
  • Střední účetní jednotky – plná verze přílohy
  • Velké účetní jednotky – nejrozsáhlejší požadavky na přílohu

Povinnost sestavení přílohy

  • Střední a velké jednotky – vždy povinnost sestavit přílohu
  • Malé jednotky – při povinnosti auditu podle zákona č. 563/1991 Sb.
  • Mikro jednotky – při povinnosti auditu nebo dobrovolném auditu
  • Veřejný zájem – účetní jednotky veřejného zájmu vždy

Obsah přílohy podle rozsahu

  • Všeobecné údaje – základní informace o účetní jednotce
  • Informace o účetních metodách – použité postupy a zásady
  • Doplňující informace k rozvaze – komentáře k položkám rozvahy
  • Doplňující informace k výsledovce – vysvětlení položek výkazu zisku a ztráty

Lhůty a termíny

  • Sestavení závěrky – do 3 měsíců po skončení účetního období
  • Schválení valnou hromadou – do 6 měsíců po skončení účetního období
  • Zveřejnění – do 30 dnů po schválení do sbírky listin
  • Uložení do archivu – podle zákona č. 563/1991 Sb.

Časté chyby při vyplňování vzoru

  • Nesprávný výběr typu přílohy podle velikosti účetní jednotky
  • Neúplné nebo nepřesné informace o účetních metodách a zásadách
  • Opomenutí popisu transakcí se spřízněnými osobami
  • Nedostatečné uvedení událostí po rozvahovém dni
  • Chybějící podpisy statutárního orgánu a odpovědné osoby
  • Opožděné sestavení nebo zveřejnění přílohy s účetní závěrkou
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo – právnické osoby sestavující účetní závěrku (podle velikosti různý rozsah)
  • Kdy – do 6 měsíců po skončení účetního období současně s účetní závěrkou
  • Komu – do sbírky listin obchodního rejstříku pro zveřejnění a externí uživatele

Starší vzor

Příloha k účetní závěrce


Změny oproti předchozímu vzoru:

Porovnání s předchozím vzorem

Vzor formuláře v PDF