Příkaz k úhradě

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží vzor Příkaz k úhradě

Formulář Hromadný příkaz k úhradě je určen pro právnické i fyzické osoby, které potřebují provést více bankovních transakcí jedním příkazem. Tento formulář slouží ke zjednodušení platebního procesu tím, že umožňuje hromadné zadání platebních údajů v rámci jednoho podání.

Formulář je určen všem majitelům bankovních účtů, kteří potřebují provést více plateb současně – například vyplacení mezd zaměstnancům, hromadné platby dodavatelům nebo pravidelné platby více příjemcům. Text vám pomůže rozhodnout, kdy hromadný příkaz použít, jak jej správně vyplnit a na co nezapomenout.

Důležitost formuláře spočívá v tom, že šetří čas a usnadňuje správu plateb při větším množství transakcí. Vyplněný formulář je nutné předložit bance, která následně provede úhradu podle zadaných instrukcí. Je důležité, aby byly všechny platební údaje správně vyplněné a aby na účtu bylo dostatečné krytí pro všechny platby.

Nejdůležitější informace týkající se vzoru Příkaz k úhradě

  • Účel formuláře – hromadné provedení více bankovních transakcí jedním příkazem
  • Kdo může použít – právnické i fyzické osoby s bankovním účtem
  • Kam se podává – příslušné bance, u které má plátce účet
  • Kdy se podává – s dostatečným předstihem před termínem splatnosti plateb, podle podmínek konkrétní banky
  • Způsoby podání – papírová forma v bance, elektronické bankovnictví, datová schránka (dle možností banky)
  • Povinné údaje – identifikace plátce, celková částka, údaje o příjemcích, symboly platby, datum podání, podpis
  • Poplatek – dle ceníku konkrétní banky (obvykle nižší než u jednotlivých plateb)
  • Výhody – úspora času, nižší náklady, přehlednost, automatizace plateb
  • Důležité – správné vyplnění údajů, dostatečné krytí na účtu, dodržení lhůt banky

Na co si dát pozor při vyplňování vzoru Příkaz k úhradě

Kdo může použít hromadný příkaz

  • Právnické osoby – firmy, společnosti, organizace
  • Fyzické osoby podnikající – živnostníci, OSVČ
  • Fyzické osoby nepodnikající – majitelé bankovních účtů s potřebou více plateb
  • Majitelé běžných účtů – osoby s aktivním bankovním účtem u dané banky

Kdy použít hromadný příkaz

  • Výplata mezd – hromadné vyplacení mezd zaměstnancům
  • Platby dodavatelům – úhrada faktur více dodavatelům najednou
  • Pravidelné platby – splátky úvěrů, nájmy, pojistné
  • Hromadné dávky – jednorázové platby více příjemcům
  • Úspora času – kdy potřebujete provést více než 5–10 plateb současně

Kam se podává hromadný příkaz

  • V pobočce banky – papírová forma předaná osobně na přepážce
  • Elektronické bankovnictví – online zadání přes internetové bankovnictví
  • Datová schránka – elektronické podání prostřednictvím datové schránky (pokud banka podporuje)
  • Emailem – pokud banka umožňuje zaslání formuláře emailem

Povinné údaje ve formuláři

  • Identifikace plátce – název/jméno, číslo účtu, kód banky
  • Datum podání – datum, kdy je příkaz podán bance
  • Datum splatnosti – datum, kdy mají být platby provedeny
  • Celková částka k úhradě – součet všech jednotlivých plateb
  • Konstantní symbol – pokud je vyžadován (např. 0558 pro výplaty mezd)
  • Seznam příjemců – údaje o všech příjemcích plateb (viz níže)
  • Podpis příkazce – vlastnoruční podpis osoby oprávněné k podpisu (u papírové formy)
  • Razítko firmy – u právnických osob (u papírové formy)

Údaje o příjemcích plateb

Pro každého příjemce je třeba uvést:

  • Název/jméno příjemce – přesný název nebo jméno
  • Číslo účtu příjemce – celé číslo účtu (předčíslí-číslo/kód banky)
  • Kód banky – čtyřmístný kód banky příjemce
  • Částka – konkrétní částka pro daného příjemce
  • Variabilní symbol – identifikace platby (číslo faktury, osobní číslo zaměstnance)
  • Konstantní symbol – typ platby (např. 0558 pro mzdy)
  • Specifický symbol – doplňující identifikace (nepovinné)
  • Zpráva pro příjemce – textová poznámka (nepovinné)

Způsoby podání

  • Papírová forma – vyplnění tištěného formuláře a předání v bance
  • Elektronické bankovnictví – zadání online přes internetové bankovnictví (nejčastější způsob)
  • Datový soubor – import dat z účetního systému (CSV, XML formát)
  • Datová schránka – pokud banka podporuje
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Časté chyby při vyplňování hromadného příkazu

  • Chybné číslo účtu příjemce nebo kód banky
  • Nesprávně vypočtená celková částka (nesouhlasí s součtem jednotlivých plateb)
  • Chybějící variabilní symboly (důležité pro identifikaci platby příjemcem)
  • Nesprávný konstantní symbol (např. použití symbolu pro mzdy u platby dodavateli)
  • Nedostatečné krytí na účtu pro všechny platby včetně poplatku
  • Podání příkazu příliš pozdě (nedodržení lhůt banky)
  • Chybějící podpis nebo razítko u papírové formy
  • Neúplné údaje o příjemcích (chybějící jméno, částka)
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo – právnické i fyzické osoby s bankovním účtem
  • Kdy – s dostatečným předstihem před termínem splatnosti, podle podmínek konkrétní banky
  • Kam – příslušné bance, u které má plátce účet

Vzor formuláře v PDF