Přihláška a evidenční list zaměstnavatele - jednotný formulář pro všechny zdravotní pojišťovny

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží Přihláška a evidenční list zaměstnavatele (vzor pro všechny pojišťovny)

Formulář Přihláška a evidenční list zaměstnavatele slouží k registraci zaměstnavatele u příslušné zdravotní pojišťovny jako plátce pojistného. Tento dokument musí vyplnit každá právnická nebo fyzická osoba, která zaměstnává pracovníky a je povinna odvádět zdravotní pojištění za své zaměstnance. Formulář rovněž slouží k oznamování změn údajů o zaměstnavateli nebo k jeho odhlášení.

Formulář je určen pro všechny zaměstnavatele – právnické i fyzické osoby, firmy, organizace, OSVČ zaměstnávající pracovníky, kteří mají povinnost odvádět zdravotní pojištění za své zaměstnance. Je nezbytný pro správné vedení evidence plátců pojistného a zajištění řádných odvodů.

Formulář je důležitý, protože povinnost přihlášení, změny nebo odhlášení vychází z § 25 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Zaměstnavatel je povinen oznámit změny údajů nejpozději do 8 dnů od vzniku skutečnosti, která má být oznámena. Nesplnění oznamovací povinnosti může vést k pokutám a problémům s odvodem pojistného za zaměstnance.

Nejdůležitější informace týkající se vzoru Přihláška a evidenční list zaměstnavatele

  • Účel formuláře – registrace zaměstnavatele jako plátce pojistného, oznamování změn údajů nebo odhlášení
  • Právní základzákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění (§ 25)
  • Kdo ho podává – právnická nebo fyzická osoba zaměstnávající pracovníky
  • Komu se podává – zdravotní pojišťovně, u které jsou zaměstnanci pojištěni
  • Lhůta pro přihlášení – do 8 dnů od vzniku povinnosti odvádět pojistné (od nástupu prvního zaměstnance)
  • Lhůta pro změnu údajů – do 8 dnů od změny skutečnosti
  • Lhůta pro odhlášení – do 8 dnů od ukončení činnosti zaměstnavatele jako plátce pojistného
  • Forma podání – poštou, osobně, elektronicky (datová schránka, elektronický podpis)

Na co si dát pozor při vyplňování vzoru Přihláška a evidenční list zaměstnavatele

Identifikace zaměstnavatele

  • Obchodní název – úplný název firmy nebo obchodní jméno podle výpisu z obchodního rejstříku
  • Právní forma – s.r.o., a.s., OSVČ, organizační složka státu, příspěvková organizace atd.
  • IČO – identifikační číslo organizace (8 číslic)
  • DIČ – daňové identifikační číslo (pokud je přiděleno)
  • Sídlo – úplná adresa sídla zaměstnavatele včetně PSČ
  • Provozovna – pokud se liší od sídla, uvést adresu hlavní provozovny

Kontaktní údaje zaměstnavatele

  • Telefon – kontaktní telefonní číslo
  • E-mail – e-mailová adresa pro komunikaci s pojišťovnou
  • Webové stránky – pokud má zaměstnavatel webové stránky (volitelné)

Bankovní spojení

  • Číslo účtu – kompletní číslo bankovního účtu zaměstnavatele
  • Kód banky – čtyřmístný kód banky
  • IBAN – mezinárodní formát čísla účtu (povinný pro některé pojišťovny)
  • Účel – pro platby pojistného za zaměstnance

Kontaktní osoba zaměstnavatele

  • Jméno a příjmení – osoba zodpovědná za agendu zdravotního pojištění
  • Funkce – pracovní zařazení (personalistka, mzdová účetní, jednatel)
  • Telefon – přímá telefonní linka kontaktní osoby
  • E-mail – e-mailová adresa kontaktní osoby pro komunikaci s pojišťovnou

Lhůty pro podání formuláře

  • Přihlášení nového zaměstnavatele – do 8 dnů od vzniku povinnosti odvádět pojistné
  • Vznik povinnosti – den nástupu prvního zaměstnance do práce
  • Změna údajů – do 8 dnů od změny skutečnosti (změna názvu, adresy, bankovního spojení)
  • Odhlášení – do 8 dnů od ukončení činnosti zaměstnavatele jako plátce pojistného (odchod posledního zaměstnance)

Oznamovací povinnost zaměstnavatele

Povinnost hlásit změny – zaměstnavatel musí hlásit všechny změny relevantních údajů

Příklady změn:

  • Změna názvu firmy
  • Změna sídla nebo provozovny
  • Změna bankovního spojení
  • Změna kontaktní osoby
  • Změna právní formy
  • Sankce za nesplnění – pokuta až 50 000 Kč podle přestupkového zákona

Registrace u více zdravotních pojišťoven

  • Zaměstnanci u různých pojišťoven – pokud má zaměstnavatel zaměstnance u více zdravotních pojišťoven, musí se registrovat u každé z nich
  • Samostatný formulář pro každou pojišťovnu – vyplnit a podat formulář každé pojišťovně zvlášť
  • Variabilní symbol – každá pojišťovna přidělí zaměstnavateli vlastní variabilní symbol pro platby

Způsoby podání formuláře

  • Osobně na pobočce – předání formuláře na pobočce zdravotní pojišťovny s potvrzením o převzetí
  • Poštou – doporučený dopis na adresu zdravotní pojišťovny
  • Datovou schránkou – elektronické podání přes datovou schránku zaměstnavatele
  • Elektronicky s e-podpisem – pokud pojišťovna umožňuje podání s uznávaným elektronickým podpisem
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Časté chyby při vyplňování

  • Chybné IČO – překlepy v identifikačním čísle organizace
  • Neúplná adresa – chybějící PSČ, číslo popisné nebo orientační
  • Chybějící bankovní spojení – neuvedení čísla účtu nebo kódu banky
  • Neurčitý účel formuláře – nezaškrtnutí, zda jde o přihlášení, změnu nebo odhlášení
  • Chybějící datum platnosti – neuvedení data, od kterého jsou údaje platné
  • Nedodržení lhůty 8 dnů – pozdní podání formuláře po uplynutí zákonné lhůty
  • Chybějící podpis – nepodepsaný formulář není platný
  • Chybějící kontaktní osoba – neuvedení osoby zodpovědné za agendu zdravotního pojištění
  • Nesprávné písmo – vyplnění jiným než předepsaným písmem Courier New Bold 11
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo: Právnická nebo fyzická osoba zaměstnávající pracovníky
  • Kdy: Do 8 dnů od vzniku povinnosti, změny údajů nebo ukončení činnosti jako plátce pojistného
  • Komu: Zdravotní pojišťovně, u které jsou zaměstnanci pojištěni

Starší vzor

Přihláška zaměstnavatele - plátce pojistného VZP


Změny oproti předchozímu vzoru:
minimální změny

Porovnání s předchozím vzorem

Zdroj

Formulář vydává ICZ Vzor formuláře v PDF