Oznámení pojištěnce o změnách RBP

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Oznámení pojištěnce o změnách RBP

Formulář slouží k nahlášení změn údajů pojištěncem zdravotní pojišťovny Revírní bratrstvo penzijní (RBP). Každý pojištěnec je ze zákona povinen informovat pojišťovnu o změnách, které mohou ovlivnit jeho zdravotní pojištění, a to ve stanovených lhůtách.

Formulář je určen pro všechny pojištěnce RBP, kteří změnili základní osobní údaje (jméno, příjmení, rodné číslo), adresu trvalého bydliště, bankovní účet pro platby pojistného, kategorii plátce pojistného (např. přechod ze zaměstnance na OSVČ) nebo zahájili či ukončili pobyt v zahraničí.

Formulář je důležitý, protože nenahlášení změn ve stanovených lhůtách může vést k vážným důsledkům – pojišťovna vás může zařadit do kategorie OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů), což znamená povinnost hradit pojistné v plné výši ze svého. Díky tomuto přehledu se dozvíte, jaké změny musíte hlásit, v jakých lhůtách a jak se vyhnout sankcím a zbytečným komplikacím.

Nejdůležitější informace týkající se formuláře Oznámení pojištěnce o změnách RBP

  • Účel formuláře – nahlášení změn údajů pojištěnce, které mohou ovlivnit zdravotní pojištění
  • Právní základzákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (§ 10, § 12)
  • Kdo musí formulář podat – všichni pojištěnci RBP, u kterých došlo ke změně osobních údajů, adresy, bankovního účtu, kategorie plátce nebo pobytu v zahraničí
  • Komu se podává – Revírnímu bratrstvu penzijnímu (RBP), zdravotní pojišťovně – osobně na pobočce, poštou nebo elektronicky přes datovou schránku
  • Lhůty pro podání:
    • Změna jména, příjmení nebo rodného čísla – do 30 dnů od změny
    • Změna adresy trvalého bydliště – do 30 dnů od změny
    • Změna bankovního účtu – do 8 dnů od změny
    • Změna kategorie plátce pojistného – do 8 dnů od změny
    • Zahájení nebo ukončení pobytu v zahraničí – do 8 dnů
  • Povinné přílohy – dokumenty dokladující změnu (kopie občanského průkazu, bankovního výpisu, potvrzení od zaměstnavatele, rozhodnutí soudu atd.)
  • Důsledky neoznámení – možné zařazení do kategorie OBZP s povinností hradit pojistné v plné výši, případné sankce nebo penále
  • Forma – písemná na formuláři RBP s podpisem pojištěnce

Na co si dát pozor při vyplňování formuláře

Druhy změn, které je nutné hlásit

Změna jména, příjmení nebo rodného čísla

  • Lhůta – do 30 dnů od změny
  • Typické situace – změna příjmení po svatbě nebo rozvodu, soudní změna jména, oprava rodného čísla
  • Povinné přílohy – kopie nového občanského průkazu, oddací list, rozhodnutí soudu o změně jména
  • Důležitost – nesprávné údaje mohou způsobit problémy při čerpání zdravotní péče

Změna adresy trvalého bydliště

  • Lhůta – do 30 dnů od změny
  • Typické situace – přestěhování na novou adresu, změna trvalého pobytu
  • Povinné přílohy – kopie nového občanského průkazu s aktuální adresou nebo potvrzení o změně trvalého pobytu z ohlašovny
  • Důležitost – pojišťovna vám na starou adresu nebude moci doručovat důležitou korespondenci (výzvy k doplatku pojistného, potvrzení atd.)

Změna bankovního účtu

  • Lhůta – do 8 dnů od změny
  • Typické situace – změna banky, zrušení starého účtu, přechod na nový účet
  • Povinné přílohy – kopie bankovního výpisu nebo potvrzení o čísle účtu z banky
  • Důležitost – pokud pojišťovna platí za vás například nemocenské nebo jiné dávky, nebudou vám připsány na správný účet; pokud platíte pojistné převodem, je třeba zajistit platby na nový účet

Změna kategorie plátce pojistného

  • Lhůta – do 8 dnů od změny
  • Typické situace:
    • Přechod ze zaměstnance na OSVČ (osoba samostatně výdělečně činná)
    • Ukončení zaměstnání a přechod na OBZP (osoba bez zdanitelných příjmů)
    • Zahájení podnikání při zaměstnání
    • Odchod do důchodu
    • Zahájení studia (student)
    • Nástup do zaměstnání po mateřské dovolené
  • Povinné přílohy – živnostenský list, potvrzení o zahájení podnikání, výpis z obchodního rejstříku, pracovní smlouva, potvrzení o studiu, rozhodnutí o přiznání důchodu
  • Důležitost – nejdůležitější změna! Pokud ji nenahlásíte včas, pojišťovna vás automaticky zařadí do kategorie OBZP, což znamená povinnost platit pojistné v plné výši (zpravidla přes 2 000 Kč měsíčně)

Zahájení nebo ukončení pobytu v zahraničí

  • Lhůta – do 8 dnů od zahájení nebo ukončení pobytu
  • Typické situace – dlouhodobý pobyt v zahraničí (nad 6 měsíců), práce v zahraničí, studium v zahraničí, návrat ze zahraničí
  • Povinné přílohy – potvrzení o zaměstnání v zahraničí, potvrzení o studiu, potvrzení o zdravotním pojištění v cizině
  • Důležitost – při pobytu v zahraničí může dojít ke změně povinnosti platit pojistné v ČR, nebo naopak k povinnosti platit pojistné i v zahraničí

Lhůty a jejich dodržení

  • 8 dnů – krátká lhůta platí pro změny, které přímo ovlivňují výši nebo způsob placení pojistného (bankovní účet, kategorie plátce, pobyt v zahraničí)
  • 30 dnů – delší lhůta platí pro změny osobních údajů a adresy
  • Počítání lhůty – lhůta začíná běžet dnem následujícím po dni, kdy ke změně došlo (např. pokud jste se přestěhovali 5. ledna, lhůta začíná běžet 6. ledna a končí 5. února)
  • Nedodržení lhůty – i když nedodržíte lhůtu, změnu je třeba nahlásit co nejdříve; zpoždění ale může vést k sankcím nebo nepříjemným důsledkům

Povinné přílohy

  • Kopie dokladů – pojišťovna obvykle vyžaduje kopie dokladů (občanský průkaz, bankovní výpis atd.), ne originály
  • Čitelnost – kopie musí být čitelné, dobře viditelné všechny důležité údaje
  • Ověření kopií – u některých změn může pojišťovna požadovat úředně ověřené kopie (zejména u změny jména nebo rodného čísla)
  • Doplňující dokumenty – u změny kategorie plátce může být potřeba více dokladů (např. živnostenský list + potvrzení o zahájení podnikání od finančního úřadu)

Vyplnění formuláře

  • Identifikační údaje pojištěnce – jméno, příjmení, rodné číslo, číslo pojištěnce RBP
  • Druh změny – jasně označte, o jakou změnu se jedná (formulář obsahuje příslušné kolonky nebo políčka k zaškrtnutí)
  • Nové údaje – uveďte nové správné údaje (nové jméno, novou adresu, nové číslo účtu atd.)
  • Datum změny – uveďte přesné datum, kdy ke změně došlo (např. datum stěhování, datum zahájení podnikání)
  • Kontaktní údaje – telefon a e-mail pro případné dotazy pojišťovny
  • Podpis – formulář musí být vlastnoručně podepsán pojištěncem
  • Datum podání – uveďte datum, kdy formulář podáváte

Způsob podání

  • Osobně na pobočce RBP – nejrychlejší způsob, pracovník pojišťovny může ihned zkontrolovat správnost vyplnění a úplnost příloh
  • Poštou – doporučený dopis na adresu RBP, uchovejte si doklad o odeslání (kvůli důkazu dodržení lhůty)
  • Elektronicky – prostřednictvím datové schránky (pokud ji máte zřízenou) nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia.

Časté chyby při vyplňování formuláře

  • Neuvedení druhu změny – není jasné, jakou změnu pojištěnec hlásí
  • Chybějící datum změny – není uvedeno, kdy ke změně došlo, což pojišťovna potřebuje pro posouzení dodržení lhůty
  • Neúplné nové údaje – např. nová adresa bez PSČ, číslo účtu bez kódu banky
  • Chybějící přílohy – nejsou přiloženy povinné doklady dokládající změnu
  • Nečitelné kopie dokladů – špatně naskenované nebo nekvalitní kopie, které nejdou přečíst
  • Chybějící podpis – formulář není podepsán, proto není platný
  • Pozdní podání – změna je nahlášena po uplynutí zákonné lhůty
  • Podání na jinou pojišťovnu – formulář je omylem zaslán jiné zdravotní pojišťovně než RBP
  • Nesprávné kontaktní údaje – pojišťovna vás nemůže kontaktovat pro doplnění informací
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo – všichni pojištěnci RBP, u kterých došlo ke změně osobních údajů, adresy, bankovního účtu, kategorie plátce nebo pobytu v zahraničí
  • Kdy – do 8 dnů (změna bankovního účtu, kategorie plátce, pobyt v zahraničí) nebo do 30 dnů (změna jména, příjmení, rodného čísla, adresy) od změny
  • Komu – Revírnímu bratrstvu penzijnímu (RBP), zdravotní pojišťovně – osobně, poštou nebo elektronicky přes datovou schránku

Starší vzor

Oznámení pojištěnce o změnách RBP


Změny oproti předchozímu vzoru:
Ve formuláři jsou jen minimální změny.

Porovnání s předchozím vzorem

Zdroj

Formulář vydává RBP, zdravotní pojišťovna Vzor formuláře v PDF