Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO

Vzor 2

Ušetřete při práci s formuláři až 50 % času.

Chci vědět víc

Informace o formuláři

K čemu slouží formulář Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO

Formulář Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO slouží k registraci poplatníka k úhradě daně z nemovitých věcí prostřednictvím služby SIPO České pošty. Tento způsob úhrady je určen výhradně pro fyzické osoby, které mají přidělené spojovací číslo SIPO. Na základě tohoto oznámení bude daň automaticky strhávána v příslušném zdaňovacím období. Formulář lze také použít pro ukončení platby daně přes SIPO.

Formulář podávají fyzické osoby, které chtějí hradit daň z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO, držitelé spojovacího čísla SIPO, na jejichž osobní daňový účet je předepsána daň, a ti, kteří chtějí ukončit placení daně přes SIPO. SIPO (Sdružené inkaso plateb obyvatelstva) je služba České pošty umožňující automatické inkaso pravidelných plateb. Tento způsob úhrady je vhodný pro fyzické osoby, které preferují pohodlný a automatický způsob placení daně bez nutnosti každoročně aktivně daň hradit. Text je užitečný pro vlastníky nemovitostí, kteří chtějí zjednodušit proces placení daně z nemovitých věcí.

Pochopení tohoto formuláře je důležité, protože má specifické termíny podání: nejpozději do 31. ledna daného roku, pokud poplatník chce platit daň přes SIPO od aktuálního zdaňovacího období, nebo do 15. března, pokud chce poplatník ukončit placení přes SIPO. Daň lze hradit pouze za aktuální období – nelze skrze SIPO hradit nedoplatky nebo příslušenství daně. Daň přesahující 5 000 Kč je hrazena ve splátkách podle zákona. Oznámení platí i pro další roky, dokud poplatník nepodá oznámení o ukončení placení přes SIPO.

Nejdůležitější informace týkající se formuláře

  • Účel formuláře – registrace k úhradě daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO České pošty nebo ukončení této služby
  • Kdo podává – fyzické osoby s přiděleným spojovacím číslem SIPO, které chtějí automaticky platit daň z nemovitých věcí
  • Kam se podává – příslušnému finančnímu úřadu podle místa, kde se nachází nemovitost
  • Termín pro zahájení – nejpozději do 31. ledna, aby platba fungovala od aktuálního zdaňovacího období
  • Termín pro ukončení – do 15. března, pokud chce poplatník ukončit placení přes SIPO
  • SIPO – služba České pošty pro automatické inkaso pravidelných plateb
  • Automatické strhávání – daň je automaticky strhávána v příslušném zdaňovacím období
  • Pouze aktuální období – nelze platit nedoplatky nebo příslušenství daně
  • Splátky – daň nad 5 000 Kč je hrazena ve splátkách

Na co si dát pozor při vyplňování formuláře

Identifikační údaje poplatníka

  • Jméno a příjmení – celé jméno fyzické osoby
  • Rodné číslo – identifikace fyzické osoby (povinné)
  • Datum narození – pokud poplatník nemá přiděleno rodné číslo
  • Trvalé bydliště – úplná adresa včetně PSČ
  • Kontaktní údaje – telefon, e-mail (doporučené)

Spojovací číslo SIPO

  • Číslo SIPO – uveďte přidělené spojovací číslo SIPO
  • Přidělení SIPO – musíte mít spojovací číslo přidělené Českou poštou
  • Doklad o SIPO – připravte si platební doklad SIPO nebo potvrzení od České pošty
  • Aktivní služba – SIPO musí být aktivní a funkční

Umístění nemovitosti

  • Adresa nemovitosti – úplná adresa nemovitosti, ke které se daň vztahuje
  • Katastrální území – název katastrálního území
  • Číslo parcely – parcelní číslo (pokud je relevantní)
  • Číslo popisné/evidenční – u staveb číslo popisné nebo evidenční
  • Místní příslušnost – určuje, kterému finančnímu úřadu formulář podáte

Příslušný finanční úřad

  • Podle místa nemovitosti – formulář se podává finančnímu úřadu příslušnému podle místa, kde se nachází nemovitost
  • Ne podle bydliště – místní příslušnost se neřídí podle trvalého bydliště poplatníka
  • Ověření příslušnosti – přesný název úřadu ověřte na portálu Finanční správy ČR

Typ oznámení

  • Zahájení placení přes SIPO – registrace k úhradě daně prostřednictvím SIPO
  • Ukončení placení přes SIPO – zrušení automatického inkasa daně přes SIPO
  • Označení typu – jasně označte, zda chcete zahájit nebo ukončit službu

Termíny podání oznámení

  • Pro zahájení: do 31. ledna – podejte nejpozději do 31. ledna daného roku, aby platba fungovala od aktuálního zdaňovacího období
  • Po tomto termínu – pokud podáte po 31. lednu, služba začne fungovat až od následujícího zdaňovacího období
  • Pro ukončení: do 15. března – podejte do 15. března, pokud chcete ukončit placení přes SIPO
  • Dostatečný předstih – podejte s dostatečným předstihem, aby finanční úřad stíhal oznámení zpracovat

Výše daně a splátky

  • Daň do 5 000 Kč – daň je splatná jednorázově (do 31. května)
  • Daň nad 5 000 Kč – daň je hrazena ve dvou splátkách podle zákona
  • Termíny splátek – 1. splátka do 31. května, 2. splátka do 30. listopadu
  • Automatické strhávání – SIPO automaticky strhne platby v příslušných termínech

Přeplatky na dani

  • Zohlednění přeplatku – pokud máte přeplatek na dani z nemovitých věcí, lze jej zohlednit
  • Uvedení ve formuláři – pokud chcete přeplatek zohlednit, uveďte to ve formuláři
  • Snížení platby – přeplatek sníží částku, která bude strhávána přes SIPO

Platnost oznámení

  • Platí pro další roky – oznámení platí automaticky i pro další zdaňovací období
  • Do ukončení – platba přes SIPO pokračuje, dokud poplatník nepodá oznámení o ukončení
  • Není třeba obnovovat – není nutné každoročně podávat nové oznámení

Přílohy k oznámení

  • Doklad o SIPO – platební doklad SIPO nebo potvrzení od České pošty o přidělení spojovacího čísla
  • Kopie postačí – obvykle stačí kopie dokladu, není nutný originál

Způsoby podání formuláře

  • Papírově osobně – osobní doručení na podatelně příslušného finančního úřadu
  • Papírově poštou – odeslání na adresu příslušného finančního úřadu
  • Elektronicky datovou schránkou – pokud máte zřízenou datovou schránku
  • Náš tip – nejpohodlnější způsob podání přes FORM studio. Stačí vybrat způsob odeslání a FORM studio se postará o zbytek. Uloží, vytiskne, odešle PDF e-mailem, nebo elektronicky správné instituci, pokud to umožňuje. To ale není všechno – objevte další výhody FORM studia

Nejčastější chyby při vyplňování formuláře

  • Opožděné podání – oznámení podáno po 31. lednu, služba začne až od příštího roku
  • Chybějící spojovací číslo SIPO – není uvedeno nebo je nesprávné číslo SIPO
  • Neúplná adresa nemovitosti – chybí úplná adresa nebo katastrální území
  • Nesprávný finanční úřad – oznámení podáno finančnímu úřadu podle bydliště místo podle místa nemovitosti
  • Chybějící doklad o SIPO – není přiložen doklad prokazující přidělení spojovacího čísla
  • Neoznačení typu – není jasné, zda jde o zahájení nebo ukončení služby
  • Chybějící podpis – oznámení není podepsáno poplatníkem
  • S FORM studiem se chyb bát nemusíte – předvyplní často používané údaje, přesně spočítá a zaokrouhlí potřebné hodnoty a upozorní na neplatný údaj. Pokyny máte vždy po ruce, takže snadno zjistíte, jak údaj správně vyplnit. Podívejte se na další chytré funkce FORM studia.

Shrnutí

  • Kdo podává – fyzické osoby s přiděleným spojovacím číslem SIPO, které chtějí automaticky platit daň z nemovitých věcí
  • Kdy – pro zahájení nejpozději do 31. ledna daného roku; pro ukončení do 15. března
  • Kam – příslušnému finančnímu úřadu podle místa, kde se nachází nemovitost (ne podle bydliště poplatníka)

Starší vzor

Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO


Změny oproti předchozímu vzoru:
V bodě 03 přibyl údaj Obec.

Porovnání s předchozím vzorem

Zdroj

Formulář vydává Finanční správa Vzor formuláře v PDF